Tablou în ulei pe pânză, 255 cm x 349 cm, 1700.
Se află în Musée des Beaux-Arts din Rouen (Franţa).
„Învierea lui Cristos”, una dintre cele mai cunoscute lucrări ale pictorului francez Noël Coypel, de la începutul secolul al XVIII-lea, descrie glorioasa victorie a Domnului asupra păcatului; biruinţa sa asupra morții, care confirmă în mod deplin împlinirea Scripturilor în persoana lui Cristos. Deși Coypel pare să se inspire puternic din relatarea Evangheliei după Sfântul Matei, el își asumă anumite libertăți creative pentru a prezenta o viziune a Învierii cu totul specială, după gândirea sa. Domnul înalţă triumfător un steag alb, cu o cruce roșie în centru, care arată tuturor personajelor implicate în acest eveniment că este cu adevărat Dominus – Biruitorul în lupta pentru răscumpărarea neamului omenesc. Este interesant că, deși se pare că Cristos este în mod clar menit să fie punctul central al acestei picturi, îngerul atrage privirea mai mult. Spre deosebire de Isus, îngerul nu pare complet învăluit în lumină, dar el stă rezemat pe o stâncă, cu o postură impunătoare.
De fapt, îngerul este la fel cu cel descris de evanghelist: „Şi, iată, a fost un cutremur mare! Îngerul Domnului a coborât din cer, s-a apropiat şi a rostogolit piatra, apoi s-a aşezat pe ea. Înfăţişarea lui era ca fulgerul, iar haina lui era albă ca zăpada” (Mt 28,2-3). Alegerea simbolică a albului sugerează puritate, inocență și, desigur, sfințenie: tot ceea ce ar trebui să reprezinte un înger al lui Dumnezeu. Brațul drept al îngerului se extinde spre exterior, în timp ce stânga lui se îndreaptă spre Isus, astfel încât pare să anunțe atât învierea lui Cristos, cât și să consolideze convingerea că Isus este, de fapt, deasupra îngerului şi a întregii creaţii. Privirea sa senină se îndreaptă spre două femei pe partea dreaptă, care au venit să viziteze mormântul lui Isus (cf. Mt 27,56). Cu ochii și gurile larg deschise în detaliu perfect, femeile se uită la Domnul lor înviat, mai curând îl contemplă. Artistul surprinde impecabil uimirea lor, amestecată cu un anumit grad de șoc și confuzie. Deși s-ar fi putut înțelege că le-a fost frică (cei înspăimântaţi aici sunt soldaţii, reprezentaţi în obscur, care nu înţeleg ceea ce se întâmplă), Coypel le reprezintă mai degrabă liniștite decât îngrozite, în prezența îngerului scăldat în lumina răspândită de Isus.
Noël Coypel – artist în fruntea Academiei Franceze din Roma
Noël Coypel (1628-1707) s-a născut la Paris. A pictat câteva lucrări pentru Palatul Louvre şi Catedrala Notre-Dame din Paris, apoi, în 1672, a devenit director al Academiei Franceze din Roma, un institut cultural francez localizat în Vila Medici, aflată în grădinile Vilei Borghese din acest oraş.
Pr. Andrei Dumitrescu
Actualitatea creştină, nr. 4/2021, Anul XXXII, p. 35.