29 septembrie 2024 • DUMINICA A XXVI-A D.P.A. • Sf. Mihail, Gabriel și Rafael, arhangheli

LECTURA I

Eşti gelos pentru mine? De-ar fi tot poporul Domnului profeţi!
Citire din cartea Numerilor 11,25-29

În zilele acelea, Domnul a coborât în nor şi i-a vorbit lui Moise; a luat din duhul care era peste el şi l-a pus peste cei şaptezeci de bătrâni. Când duhul s-a aşezat peste ei, au început să profeţească; dar după aceea n-au mai profeţit. Doi oameni, unul numit Eldad şi celălalt Medad, rămăseseră în tabără; duhul s-a aşezat peste ei – erau dintre cei înscrişi -, dar nu se duseseră la cort. Şi au început să profeţească în tabără. Un tânăr a alergat şi i-a dat de ştire lui Moise: “Eldad şi Medad profeţesc în tabără”. Iosue, fiul lui Nun, care slujea lui Moise din tinereţea lui, a zis: “Domnul meu, Moise, opreşte-i!” Moise i-a răspuns: “Eşti tu gelos pentru mine? De-ar fi tot poporul Domnului profeţi! Şi de-ar pune Domnul duhul său peste ei!”

Cuvântul Domnului

PSALMUL RESPONSORIAL

Ps 18(19),8.10.12-13.14 (R.: 9a)

R.: Orânduirile Domnului sunt drepte, înviorează sufletul.

Legea Domnului este desăvârşită,
înviorează sufletul;
mărturia Domnului este adevărată,
îl face înţelept pe cel neştiutor. R.

Teama de Domnul este curată,
rămâne pentru totdeauna;
judecăţile Domnului sunt adevărate,
toate sunt drepte. R.

Slujitorul tău este instruit prin ele;
pentru cel care le păzeşte, răsplata este mare.
Cine îşi dă seama de greşelile făcute din neatenţie?
Curăţă-mă de păcatele ascunse! R.

Mai presus de toate, păzeşte-l pe slujitorul tău de mândrie,
ca ea să nu mă stăpânească niciodată!
Atunci voi fi fără vină
şi curăţat de nelegiuirea cea mare. R.

LECTURA A II-A

Bogăţia voastră a putrezit.
Citire din Scrisoarea sfântului apostol Iacob 5,1-6

Ei, voi, bogaţilor! Plângeţi văitându-vă din cauza nenoricirilor care vor veni peste voi. Bogăţia voastră a putrezit şi hainele voastre au fost roase de molii. Aurul vostru şi argintul au ruginit, iar rugina lor va fi o mărturie împotriva voastră şi va devora trupurile voastre ca focul. Aţi adunat comori pentru zilele de pe urmă! Iată, plata pe care voi aţi reţinut-o de la lucrătorii care au secerat ogoarele voastre strigă, iar strigătele secerătorilor au ajuns până la urechile Domnului Sabaot. Voi aţi trăit pe pământ în lux şi în plăceri; v-aţi îngrăşat inimile pentru ziua tăierii. L-aţi osândit şi l-aţi ucis pe cel drept, iar el nu vi s-a împotrivit.

Cuvântul Domnului

ACLAMAŢIE LA EVANGHELIE

cf. In 17,17
(Aleluia) Cuvântul tău, Doamne, este adevăr; Consacră-ne în adevărul tău! (Aleluia)

EVANGHELIA

Cine nu este împotriva noastră este pentru noi. Dacă mâna ta scandalizează, taie-o!
Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Marcu 9,38-43.45.47-48

În acel timp, Ioan i-a zis lui Isus: “Învăţătorule, am văzut pe unul care alunga diavoli în numele tău şi i-am interzis, pentru că nu ne urmează”. Dar Isus i-a spus: “Nu-l opriţi; căci nimeni care face o minune în numele meu nu poate îndată să mă vorbească de rău, pentru că cine nu este împotriva noastră este pentru noi. Oricine vă va da să beţi un pahar cu apă în numele meu, pentru că sunteţi ai lui Cristos, adevăr vă spun, nu-şi va pierde răsplata! Oricine scandalizează pe unul dintre aceştia mai mici care cred în mine, ar fi mai bine pentru el dacă i s-ar lega de gât o piatră de moară trasă de măgar şi ar fi aruncat în mare. Dacă mâna ta te scandalizează, taie-o! Este mai bine pentru tine să intri ciung în viaţă decât, având amândouă mâinile, să mergi în Gheenă, în focul care nu se stinge. Şi dacă piciorul tău te scandalizează, taie-l! Este mai bine pentru tine să intri şchiop în viaţă decât, având amândouă picioarele, să fii aruncat în Gheenă. Iar dacă ochiul tău te scandalizează, scoate-l! Este mai bine pentru tine să intri în împărăţia lui Dumnezeu cu un singur ochi decât, având amândoi ochii, să fii aruncat în Gheenă, unde viermele lor nu moare şi focul nu se stinge”.

Cuvântul Domnului


Comentariu la textele liturgice

Învăţăturile lui Isus propuse nouă spre meditare în această a XXVI-a duminică de peste an se găsesc în inima secţiunii a patra a evangheliei sfântului Marcu în care Isus le explică ucenicilor condiţiile urmării lui (8,31-10,31). Urmându-l pe Isus pe cale, descoperim împreună cu apostolii preţul acceptării de a-l urma pe Fiul Omului: a lăsa, a părăsi, a renunţa pentru a păşi pe urmele lui Isus şi a intra în Împărăţie, aceasta ar fi atitudinea fundamentală pe care Mântuitorul o explică în mod progresiv prin intermediul unei întregi serii de sfaturi: puterea rugăciunii făcute cu credinţă (9,23-29), sensul slujirii şi al modestiei (9,35-37), radicalismul angajamentului (9,43-47), exigenţa iubirii (10,6-8), etc. Şi care ar fi acea dragoste care trebuie să aibă întâietate în raporturile comunitare dacă nu aceea care, cu modestie, ştie să se retragă din primul plan, care ştie să iasă înaintea aşteptărilor şi nevoilor fratelui, care nu scandalizează şi ştie să se arate tolerantă.
Toată această serie de învăţături are drept punct de plecare un eveniment pe care, unul dintre apostoli, Ioan, supranumit şi „fiul tunetului” (3,17), i-l aduce lui Isus la cunoştinţă: am văzut pe cineva care scotea diavoli în numele tău. Gestul său denotă o grijă pentru „prerogativele” Învăţătorului său dar şi pentru „privilegiul” apostolic. Isus însă îi dezvăluie faptul că oricine poate avea acces la puterea sa chiar dacă nu-l urmează în mod fizic. Acţiunea săvârşită în numele lui Isus va purta amprenta divină. A recunoaşte şi a primi ceea ce vine de la Dumnezeu, dincolo de compromisuri şi ambiguităţi, nu este oare atitudinea unui adevărat ucenic?
Şi apoi, nu este suficient ca ucenicul să fie tolerant. El trebuie să accepte că şi alţii pot dărui. Astfel nu este fără importanţă, de exemplu, ca cineva (un ne-ucenic) să se comporte ca un frate faţă de altcineva care ar fi „înveşmântat” cu demnitatea lui Cristos. A dărui şi numai un pahar cu apă este un gest cu o deschidere eshatologică care anunţă deja viaţa veşnică pe care Isus o promite drept răsplată. Dar dacă, în locul slujirii şi primirii semenului, este preferat refuzul recunoaşterii demnităţii valorii sale unice – mai ales când acesta este slab şi mic – mergându-se până la a-l face să sufere, autorul unor astfel de fapte se expune unui destin teribil: moartea prin scufundare având o piatră de moară legată de gât ar fi o nimica toată în comparaţie cu cel care i-ar cauza o moarte morală fratelui său.
Şi apoi mai există şi o altă formă de scandal: ucenicul poate să-şi provoace singur căderea. Isus denunţă cu vigoare orice lucru care ar împiedica legătura cu Împărăţia. Amintindu-ne că în timpul Macabeilor deja, dar şi în Biserica primară mai apoi, s-au văzut exemple de credincioşi care au preferat să le fie scoşi ochii sau să le fie tăiate mâinile din ataşament pentru Împărăţie mai mult decât pentru viaţa de pe acest pământ, înţelegem că recomandările lui Isus nu sunt simple metafore.
Prin urmare nimeni nu se poate prezenta în faţa lui Dumnezeu revendicând vreun drept: exigenţa iubirii ne depăşeşte; nu o vom putea împlini sută la sută. Ea este ca un creuzet în care se purifică existenţa noastră. În fond constanţa credinţei se aprofundează în focul încercării.

Pr. dr. Tarciziu Şerban


Calendarul săptămânii 29 septembrie – 6 octombrie 2024

29 D DUMINICA A XXVI-A D.P.A.; Sf. Mihail, Gabriel și Rafael, arhangheli
30 L Ss. Ieronim, pr. înv. **; Grigore Luminătorul, ep.
1 M Ss. Tereza a Pruncului Isus, fc. înv.**; Roman Melodul, diaocon
2 M Ss. Îngeri Păzitori **
3 J Ss. Martiri din Tomis **; Ss. Dionisiu Areopagintul; Candida, m.; Crescențiu, pr. m.; Fer. Constantin Ignațiu Bodanffy, ep. m.
4 V Sf. Francisc din Assisi **
5 S Sf. Faustina Kowalska, clg. *; Fer. Albert Marvelli; Bartolo Longo
6 D DUMINICA A XXVII-A D.P.A.; Sf. Bruno, pr.


Gândul săptămânii

“Harul este cea mai preţioasă comoară făcută unei creaturi.”
(Fericitul Vladimir Ghika)



Foaia liturgică este un instrument liturgic pus la dispoziție de Actualitatea Creștină, revista Arhidiecezei Romano-Catolice de București / www.actualitatea-crestina.ro

Show Buttons
Hide Buttons