22 septembrie 2024 • DUMINICA A XXV-A D.P.A. • Ss. Maurițiu, ofițer, și îns. m.; Silvan, pustnic
LECTURA I
Să-l condamnăm pe cel drept la o moarte ruşinoasă!
Citire din cartea Înţelepciunii 2,12.17-20
Au spus cei care nu gândesc drept: “Să-l pândim pe cel drept, căci ne deranjează, stă împotriva faptelor noastre, ne reproşează păcate împotriva legii şi ne acuză de păcate împotriva disciplinei noastre! Să vedem dacă sunt adevărate cuvintele lui şi să încercăm ce va fi la sfârşitul lui! Căci dacă cel drept este fiul lui Dumnezeu, el îi va veni în ajutor şi-l va salva din mâna celor care-i stau împotrivă. Să-l testăm prin jignire şi chin, ca să cunoaştem blândeţea lui şi să ne dăm seama de răbdarea lui! Să-l condamnăm la o moarte ruşinoasă, căci, după cuvintele sale, el va fi supravegheat de Domnul!”
Cuvântul Domnului
PSALMUL RESPONSORIAL
Ps 53(54),3-4.5.6 şi 8 (R.: 6b)
R.: Domnul este acela care susţine viaţa mea.
Dumnezeule, pentru numele tău, mântuieşte-mă
şi fă-mi dreptate prin puterea ta!
Ascultă-mi rugăciunea, Dumnezeule,
pleacă-ţi urechea la cuvintele gurii mele! R.
Pentru că străinii s-au ridicat împotriva mea
şi cei violenţi caută sufletul meu:
ei nu-l pun pe Dumnezeu înaintea lor. R.
Dar Dumnezeu este cel care mă ajută,
Domnul este cel care susţine viaţa mea.
Cu drag îţi voi aduce jertfă,
voi lăuda numele tău, Doamne, pentru că este bun. R.
LECTURA A II-A
Rodul dreptăţii este semănat în pace pentru cei care fac pace.
Citire din Scrisoarea sfântului apostol Iacob 3,16-4,3
Preaiubiţilor, acolo unde este gelozie şi rivalitate, acolo se află dezordine şi tot felul de fapte rele. Dar înţelepciunea care vine de sus este, înainte de toate, curată, apoi, paşnică, blândă, docilă, plină de milă şi de roade bune, fără discriminare şi fără ipocrizie. Rodul dreptăţii este semănat în pace pentru cei care fac pace. De unde vin războaiele, de unde conflictele dintre voi? Oare nu tocmai din poftele voastre care se luptă în membrele voastre? Râvniţi şi nu aveţi; ucideţi şi invidiaţi, dar nu reuşiţi să obţineţi; vă luptaţi şi purtaţi războaie; nu aveţi pentru că nu cereţi; cereţi şi nu primiţi pentru că cereţi rău, pentru a risipi în plăcerile voastre.
Cuvântul Domnului
ACLAMAŢIE LA EVANGHELIE
cf. 2Tes 2,14
(Aleluia) Dumnezeu ne-a chemat prin evanghelie spre dobândirea gloriei Domnului nostru Isus Cristos. (Aleluia)
EVANGHELIA
Fiul Omului va fi dat în mâinile oamenilor. Dacă cineva vrea să fie primul, să fie ultimul dintre toţi!
Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Marcu 9,30-37
În acel timp, plecând de acolo, Isus străbătea Galileea şi nu voia ca cineva să ştie, căci îi învăţa pe discipolii săi şi le spunea: “Fiul Omului va fi dat în mâinile oamenilor şi îl vor ucide, iar după ce îl vor ucide, a treia zi va învia”. Ei însă nu înţelegeau cuvântul şi se temeau să-l întrebe. Au venit la Cafarnaum şi, când erau în casă, i-a întrebat: “Despre ce aţi discutat pe drum?” Însă ei tăceau, căci pe drum discutaseră unii cu alţii despre cine este mai mare. Aşezându-se, s-a adresat celor doisprezece şi le-a spus: “Dacă cineva vrea să fie primul, să fie ultimul dintre toţi şi slujitorul tuturor!” Şi, luând un copil, l-a aşezat în mijlocul lor, apoi, luându-l în braţe, le-a spus: “Oricine primeşte un astfel de copil în numele meu, pe mine mă primeşte; iar cine mă primeşte pe mine, nu pe mine mă primeşte, ci pe acela care m-a trimis”.
Cuvântul Domnului
Comentariu la textele liturgice
Episodul evanghelic intitulat „a doua vestire a Pătimirilor” (Mc 9,30-37) este urmat de un dialog al lui Isus cu ucenicii săi care, de altfel, devin Cei Doisprezece (9,35). În strânsă legătură cu anunţul Pătimirii, dialogul se axează pe modul de viaţă creştină care nu va fi altceva decât o urmare a Servitorului suferind (Fiul omului dat în mâinile oamenilor). În mod indirect Isus se va identifica cu acest Servitor care îşi dă viaţa arătând în felul acesta adevărata cale a „măreţiei”, aceea de a sluji (v. 10,45).
În centrul învăţăturii lui Isus se află fraza: Dacă cineva vrea să fie cel dintâi, să fie cel din urmă dintre toţi şi slujitorul tuturor. O astfel de învăţătură care se prezintă ca răspuns la întrebarea „cine este cel mai mare”, iar cel mai mare este, pentru Isus, acela care în societate (în Biserică), prin importanţa pe care şi-o dă şi prin categoriile de persoane cărora este dispus să slujească, ocupă ultimul loc. Dacă Isus dă, în acest sens, exemplul unui copil, el o face tocmai pentru că în societatea timpului său copilul se bucura de foarte puţină atenţie din partea adulţilor, ocupând pe scara socială rangul cel mai de jos, echivalentul sclavilor. Prin urmare, a fi slujitorul tuturor înseamnă să primeşti cu dragoste pe aceia pe care societatea îi neglijează. Or, această primire implică o răsturnare a valorilor stabilite şi „acceptate” de societate; ea se înfăptuieşte „în numele lui Isus”, în persoana sa. În felul acesta se stabileşte un raport destul de complex: mai întâi, Isus este cel care primeşte (şi slujeşte) pentru ca mai apoi el devine cel primit în persoana copilului, căci copilul îl reprezintă şi, primind copilul, este primit el însuşi şi împreună cu el Cel care l-a trimis. Cu alte cuvinte, accentul este pus pe măreţia eminentă a celui mai mic: cel pe care eu îl primesc, primiţi-l şi voi în numele meu; şi, primindu-l, de fapt voi mă primiţi pe mine…
După cum se poate vedea, învăţătura exprimată de Isus în evanghelia sfântului Marcu nu este moralizatoare (ca la sfântul Matei); este mai curând o revelaţie a eminentei demnităţi a „celui mic” şi a măreţiei „servitorului” (şi ceva mai târziu, a eminentei demnităţi a ucenicului, a celui mic care crede… 9,42).
Această răsturnare de valori pe care o afirmă în cuvinte şi o dovedeşte în fapte, Isus ne-o propune ca regulă fundamentală de viaţă creştină atât în societate cât şi în Biserică. Orice altă logică este generatoare de tensiuni aducătoare de suferinţe fără număr.
Pr. dr. Tarciziu Şerban
Calendarul săptămânii 22-29 septembrie 2024
22 D DUMINICA A XXV-A D.P.A.; Ss. Maurițiu, ofițer, și îns. m.; Silvan, pustnic
23 L Ss. Pius din Pietrelcina, pr. **; Zaharia și Elisabeta, părinții Sf. Ioan Botezătorul
24 M Sf. Gerard, ep. m.
25 M Ss. Cleofa, ucenicul lui Isus; Sergiu, clg.
26 J Ss. Cosma și Damian, m. *; Ghedeon
27 V Sf. Vincențiu de Paul, pr. **
28 S Ss. Venceslau, m. *; Laurențiu Ruiz și îns., m. *; Fer. Amalia, m.
29 D DUMINICA A XXVI-A D.P.A.; Sf. Mihail, Gabriel și Rafael, arhangheli
Gândul săptămânii
“A ne aminti de cei care sunt uitaţi înseamnă a ne aşeza de partea lui Dumnezeu care nu uită pe nimeni.”
(Fericitul Vladimir Ghika)
Foaia liturgică este un instrument liturgic pus la dispoziție de Actualitatea Creștină, revista Arhidiecezei Romano-Catolice de București / www.actualitatea-crestina.ro