18 august 2024 • DUMINICA A XX-A D.P.A. • Fer. Paula Montaldi, fc.
LECTURA I
Veniţi şi hrăniţi-vă cu pâinea mea şi beţi vinul meu pe care l-am amestecat!
Citire din cartea Proverbelor 9,1-6
Înţelepciunea şi-a zidit casa şi-a cioplit şapte coloane. Şi-a înjunghiat animalele, şi-a amestecat vinul şi şi-a pregătit masa. Şi-a trimis slujitoarele să strige de pe vârfurile înalte ale cetăţii: “Cel nepriceput să se îndrepte aici!” Iar celui sărac la inimă să-i zică: “Veniţi şi hrăniţi-vă cu pâinea mea şi beţi vinul meu pe care l-am amestecat! Abandonaţi nepriceperea şi veţi trăi, păşiţi drept pe calea priceperii!”
Cuvântul Domnului
PSALMUL RESPONSORIAL
Ps 33(34),2-3.10-11.12-13.14-15 (R.: 9a)
R.: Gustaţi şi vedeţi cât de bun este Domnul!
Îl voi binecuvânta pe Domnul în orice timp,
lauda lui va fi fără încetare în gura mea.
Să se laude sufletul meu în Domnul!
Să audă cei umili şi să se bucure! R.
Temeţi-vă de Domnul, voi, sfinţii lui,
căci de nimic nu duc lipsă cei ce se tem de el!
Bogaţii au sărăcit şi îndură foame,
dar cei care îl caută pe Domnul nu duc lipsă de nimic. R.
Veniţi, fiilor, ascultaţi-mă,
vă voi învăţa frica de Domnul!
Cine este omul care doreşte viaţa,
care doreşte zile multe ca să vadă binele? R.
Fereşte-ţi limba de răutate
şi buzele de vorbe înşelătoare!
Îndepărtează-te de rău şi fă binele,
caută pacea şi urmeaz-o! R.
LECTURA A II-A
Căutaţi să înţelegeţi care este voinţa Domnului!
Citire din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Efeseni 5,15-20
Fraţilor, aveţi grijă cum vă purtaţi, nu ca nişte oameni fără minte, ci ca nişte înţelepţi! Folosiţi bine timpul favorabil, pentru că zilele sunt rele! De aceea, nu deveniţi fără minte, ci căutaţi să înţelegeţi care este voinţa Domnului! Nu vă îmbătaţi cu vin în care este dezmăţ, ci fiţi plini de Duhul! Vorbind între voi în psalmi, imnuri şi cântări sfinte, cântând şi intonând psalmi în inimile voastre pentru Domnul! Aduceţi mulţumiri lui Dumnezeu Tatăl întotdeauna şi pentru toate în numele Domnului nostru Isus Cristos!
Cuvântul Domnului
ACLAMAŢIE LA EVANGHELIE
In 6,56
(Aleluia) Cine mănâncă trupul meu şi bea sângele meu rămâne în mine şi eu în el, spune Domnul. (Aleluia)
EVANGHELIA
Trupul meu este adevărată hrană, iar sângele meu este adevărată băutură.
Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Ioan 6,51-58
În acel timp, Isus le-a zis mulţimilor: “Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Dacă mănâncă cineva din această pâine, va trăi în veci, iar pâinea pe care o voi da eu este trupul meu pentru viaţa lumii”. Atunci iudeii au început să discute aprins între ei, spunând: “Cum poate acesta să ne dea să mâncăm trupul său?” Dar Isus le-a zis: “Adevăr, adevăr vă spun: dacă nu mâncaţi trupul Fiului Omului şi nu beţi sângele lui, nu aveţi viaţă în voi. Cine mănâncă trupul meu şi bea sângele meu are viaţa veşnică şi eu îl voi învia în ziua de pe urmă. Pentru că trupul meu este adevărată hrană, iar sângele meu este adevărată băutură. Cine mănâncă trupul meu şi bea sângele meu rămâne în mine şi eu în el. Aşa cum m-a trimis Tatăl care este viu, iar eu trăiesc prin Tatăl, la fel, şi cel care mă mănâncă pe mine va trăi prin mine. Aceasta este pâinea care s-a coborât din cer; nu ca aceea pe care au mâncat-o părinţii voştri şi au murit. Cine mănâncă această pâine va trăi în veci”.
Cuvântul Domnului
Comentariu la textele liturgice
Isus a spus mulţimii: „Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Cine mănâncă din pâinea aceasta va trăi în veci; iar pâinea pe care eu o voi da pentru viaţa lumii este trupul meu” (In 6,51-59).
Fragmentul evanghelic al duminicii a XX-a de peste an constituie finalul Discursului despre Pâinea Vieţii (In 6,26-59) şi cuprinde o magistrală concluzie teologică.
Tema hranei a fost firul roşu al discursului. Acum ideea de pâine a vieţii devine dominantă şi polarizează în jurul ei principalele întrebări care au ieşit la iveală de-a lungul dezbaterii dintre Isus şi interlocutorii săi: ar fi ea oare o hrană care reînnoieşte minunatele experienţe ale trecutului, aşa cum îşi imaginau iudeii (Părinţii noştri au mâncat mană în pustiu, după cum este scris: Le-a dat să mănânce pâine din cer…, v. 31) sau s-ar referi ea la Isus, Mesia, care îşi oferă trupul ca hrană şi sângele ca băutură, după cum pretinde în v. 55 (Pentru că trupul meu este adevărată hrană, iar sângele meu este adevărată băutură)? Totuşi, în faţa unui enunţ care evocă carnea şi sângele nu putem să nu ne gândim la un eventual şoc pe care l-ar putea provoca asupra multora dintre cei de faţă… Într-adevăr, un evreu nu putea fi impresionat decât în modul cel mai dezagreabil atunci când i s-ar fi propus, de exemplu, să bea sânge. Cartea Leviticului (17,10-14) interzice consumarea sângelui pe motiv că în el rezidă viaţa. Atâta doar că, atunci când Sfânta Scriptură evocă cele două elemente, carnea şi sângele, sub forma unui binom, nu face decât să definească „omul întreg”. Luate, însă, separat cele două componente ale omului Isus fac referire la aspectul sacrifical atât de frecvent în cultul religios iudaic. Or, Isus, în v. 51, sugerase oarecum faptul că va exista cândva o jertfă: …iar pâinea pe care eu o voi da pentru viaţa lumii este trupul meu.
Noi, creştinii, putem înţelege în totalitate adevărul acestei învăţături a lui Isus: El, care a murit şi a înviat, este cu adevărat hrană şi băutură pentru noi câtă vreme, prin credinţă, ne conformăm viețile cu voinţa lui. Or, unul din cuvintele lui Isus, pe cât de surprinzător pe atât de adevărat, care ne hrăneşte şi dă sens vieţilor noastre este acesta: Dacă vrea cineva să vină după mine, să renunţe la el însuşi, să-şi ia crucea şi să mă urmeze. Căci cine vrea să-şi salveze viaţa, o va pierde; cine însă îşi pierde viaţa pentru mine acela o va afla (Mt 16,24-25). Cu alte cuvinte, doar jertfa crucii şi învierea puteau da sens profund şi răspuns la întrebarea iudeilor: Cum poate acesta să ne dea trupul să-l mâncăm?
În aceste câteva versete ale discursului lui Isus este cuprins tot ce trebuie să ştim despre Euharistie. Sacramentul trupului şi al sângelui lui Cristos cuprinde în el şi actualizează lucrarea mântuitoare săvârşită nu doar pe Golgota, ci încă de la întruparea în lume a Fiului lui Dumnezeu şi până la glorificarea la dreapta Tatălui a Celui înviat. Referindu-ne permanent la acest mister înseamnă să ne hrănim vieţile şi sufletele cu ceea ce Cristos este şi ne revelează, înseamnă să realizăm acea comuniune atât de intimă pe care o descrie în v. 56: Cine mănâncă trupul meu şi bea sângele meu rămâne în mine şi eu rămân în el.
Pr. dr. Tarciziu Şerban
Calendarul săptămânii 18-25 august 2024
18 D DUMINICA A XX-A D.P.A.; Fer. Paula Montaldi, fc.
19 L Ss. Ioan Eudes, pr. *; Sixt al III-lea, pp.
20 M Ss. Bernard, abate, înv. **; Samuel, profet
21 M Sf. Pius al X-lea, pp. **
22 J Sf. Fc. Maria, Regină **
23 V Ss. Roza din Lima, fc. *; Flavian, ep.
24 S Sf. Bartolomeu, ap.
25 D DUMINICA A XXI-A D.P.A.; Ss. Ludovic, rege; Iosif de Calasanz, pr.
Gândul săptămânii
“N-ar trebui să ţinem seama de slăbiciunea noastră decât pentru a invoca puterea lui Dumnezeu mai stăruitor şi cu mai multă încredere.”
(Fericitul Vladimir Ghika)
Foaia liturgică este un instrument liturgic pus la dispoziție de Actualitatea Creștină, revista Arhidiecezei Romano-Catolice de București / www.actualitatea-crestina.ro