Cristos răstignit

Pictură în ulei pe pânză, 249 x 170 cm, 1632.

Se află în Museo del Prado din Madrid (Spania).

Epoca de Aur spaniolă, caracterizată prin extinderea galopantă a coloniilor din America Centrală și de Sud, prin supremația militară în Oceanul Atlantic și înflorirea economică de nestăvilit, au adus pentru Spania secolelor XVI-XVII o aură de prestigiu de neegalat în lunga istorie a acestei țări. La prestigiul cultural și politic al Spaniei contribuie și un număr deosebit de mare de oameni ai artelor, iar printre aceștia, Diego Velázquez se clasează printre cei mai proeminenți.

Velázquez a fost unul dintre artiștii de curte ai regelui Filip al IV-lea și a realizat o gamă largă de capodopere de-a lungul carierei sale. Multe dintre picturile sale erau portrete ale nobilimii spaniole din secolul al XVII-lea și, datorită lui, avem o serie de instantanee strălucitoare despre cum arăta viața acestei epoci. Nu toate picturile lui Velázquez au reprezentat scene contemporane sau cadre naturale zugrăvite în culori vii. La fel ca majoritatea artiștilor occidentali ai epocii sale, Velazquez a acordat un spațiu important subiectelor religioase. Un număr semnificativ de pânze ale sale încearcă să înfățișeze sacrul în toată somptuozitatea lui, în acord cu orientarea specifică barocului, prezent în acea vreme ca linie principală de orientare artistică pentru Occident.Cu „Cristos răstignit” însă, Velázquez prezintă plinătatea dramei Pătimirii Domnului. Pictura este redusă la un cadru obscur, simbolic, pentru a ajuta la evidențierea figurii centrale – Domnul răstignit. Crucea în sine este simplă, stropită de sângele țâșnit din membrele străpunse ale lui lui Isus. Capul înclinat și chipul acoperit de părul revărsat al Domnului arată că acum totul „s-a împlinit” (cf. In 19,30). Prin reprezentarea proporționată a corpului răstignit, Velázquez arată influența picturii clasicismului, precum și eliberarea subiectului pictat de orice nuanță de împodobire în surplus.

Un semn modest al sacralității acestei picturi este aureola, de o strălucire subtilă de culoare crem. Tabloul ne invită să privim Omul zdrobit de povara păcatelor noastre, care ne aduce marele dar al mântuirii prin totala dăruire de sine ca răscumpărare din sclavia păcatului.

Diego Velázquez – precursor al impresionismului

Diego Rodríguez de Silva y Velázquez (1599-1660) a fost un pictor spaniol din perioada Barocului, activ în principal la curtea regală spaniolă, fiind protejat și sprijinit de regele Filip al IV-lea. Prin interesul său față de natură este considerat un precursor al impresionismului.

Pr. Andrei Dumitrescu


Actualitatea creştină, nr. 9/2022, Anul XXXIII, p. 35.

Show Buttons
Hide Buttons