Paștele este cea mai importantă sărbătoare a creștinismului, momentul în care toți credincioșii celebrează Învierea lui Cristos, biruința vieții asupra morții și speranța mântuirii. Cu toate acestea, din cauza diferențelor dintre calendarele liturgice – gregorian și iulian –, creștinii din diferite confesiuni nu sărbătoresc întotdeauna Paștele în aceeași zi. Această separare istorică ridică întrebarea: este posibil să existe o dată comună pentru toți creștinii?
Anul 2025 este un an excepțional plin de evenimente pentru Biserică, care a adus în discuție și stabilirea unei date comune pentru celebrarea Paștelui, pornind de la cea de-a 1.700-a aniversare a Conciliului de la Niceea (anul 325), care a stabilit la vremea respectivă data sărbătoririi, și de la o concordanță excepțională între calendarul iulian (cu care bisericile ortodoxe stabilesc sărbătoarea) și calendarul gregorian (cel catolic și al altor confesiuni creștine), avem Învierea Domnului la aceeași dată: 20 aprilie. În acest context, dorința de a celebra Paștele la aceeași dată de către toți creștinii devine o aspirație tot mai actuală și necesară.
Paștele: o credință, două calendare
Când este de fapt Paștele? Există un răspuns simplu la o întrebare simplă: în prima duminică după prima lună plină ce urmează echinocțiului de primăvară. Așa s-a stabilit la Conciliul din Niceea (325). Dar detaliile sunt mult mai complicate. În timp ce la începutul istoriei Bisericii era vorba în principal de probleme matematice și astronomice, astăzi data Paștelui este o problemă spinoasă în ecumenismul dintre bisericile occidentale și ortodoxe.
Dificultățile cu privire la data sărbătoririi Paștelui au apărut mai târziu, când Papa Grigore al XIII-lea a dorit să reformeze calendarul. Acest calendar, introdus în 1582, este cel mai comun în bisericile occidentale, în timp ce creștinii ortodocși folosesc calendarul iulian, creat de Iulius Cezar în jurul anului 45 î.C. Calendarul iulian calculează un an puțin mai lung, astfel că în prezent este cu 13 zile în urma calendarului gregorian. De aici rezultă decalajele dintre datele când se celebrează Paștele în Biserica Catolică și cele protestante, și Bisericile de tradiție ortodoxă, unde Paștele poate fi sărbătorit în aceeași zi sau până la cinci săptămâni mai târziu, în funcție de calculul iulian sau gregorian.
Anul Jubiliar: timp de har, reconciliere și comuniune
Biserica Catolică a instituit tradiția Anului Sfânt ca o perioadă de har, în care credincioșii sunt chemați la convertire, reconciliere și o mai profundă apropiere de Dumnezeu. În acest an jubiliar, numit și Jubileul speranței, Paștele devine un prilej și mai profund pentru a trăi misterul Învierii cu o inimă reînnoită, experimentând milostivirea divină și împărtășind această bucurie cu ceilalți.
Unul dintre mesajele esențiale ale Anului Sfânt este chemarea la unitate și fraternitate. Paștele este expresia supremă a iubirii lui Dumnezeu pentru omenire, iar celebrarea sa ne invită să depășim diviziunile și să ne redescoperim ca frați în Cristos. Acesta este și unul dintre motivele pentru care speranța unui Paște comun pentru toți creștinii devine tot mai puternică.
Într-un interviu, Cardinalul Kurt Koch, președintele Dicasterului Pontifical pentru Unitatea Creștinilor, a remarcat că Paștele este cea mai mare sărbătoare creștină: „Prin urmare, ar fi un semn foarte frumos și important, dacă noi, creștinii, am avea o dată comună pentru această sărbătoare.” El a mai spus că aniversarea Conciliului de la Niceea ar fi „un bun prilej”, amintind că acest conciliu a lucrat pentru a stabili o dată comună pentru Paște începând cu secolul al IV-lea (22 octombrie 2022).
Un Paște comun ar reprezenta un semn puternic al unității creștine, în spiritul Conciliului de la Niceea și al mesajului jubiliar de reconciliere. Ar fi, de asemenea, o mărturie de credință mai puternică într-o lume în care creștinii sunt chemați să fie un far de lumină, iubire și speranță.
Speranța unui Paște comun pentru toți creștinii
Dacă anul 325 a fost un moment definitoriu pentru unitatea Bisericii, atunci la 1.700 de ani mai târziu suntem chemați să redescoperim acest spirit al comuniunii. Paștele din Anul Jubiliar este un prilej de a ne ruga și de a lucra pentru un viitor în care toți creștinii să poată proclama împreună: „Cristos a înviat! Adevărat a înviat!”
În fiecare an, vestea Învierii lui Cristos răsună în biserici și în inimile credincioșilor din întreaga lume. Totuși, de multe ori, această proclamare nu se face la unison, ci la date diferite, din cauza diferențelor dintre calendarul gregorian și calendarul iulian. Această separare, deși istorică, rămâne o provocare ecumenică și o durere pentru cei care doresc unitatea creștină.
În ultimii ani, tot mai multe voci din lumea creștină, inclusiv Papa Francisc, patriarhi ortodocși și lideri protestanți, au exprimat dorința de a găsi o soluție pentru ca toți creștinii să poată sărbători împreună Învierea Domnului. Într-un context global marcat de conflicte și diviziuni, o celebrare comună a Paștelui ar fi un puternic semn al reconcilierii, al păcii și al mărturiei unitare a Evangheliei.
Astăzi, mai mult ca oricând, creștinii sunt chemați să privească spre viitor cu speranță și curaj. Poate că nu suntem încă la momentul în care toți vom rosti „Cristos a înviat!” în aceeași zi, dar dialogul ecumenic și dorința de unitate sunt semne că acest ideal nu este imposibil.
O dată comună ar permite o exprimare mai credibilă a convingerii profunde a credinței creștine că Paștele nu este doar cea mai veche sărbătoare, ci și cea mai importantă sărbătoare a creștinismului: „Dacă nu există înviere din morți, nici Cristos nu a înviat! Însă dacă Cristos nu a înviat, zadarnică este predica noastră şi zadarnică este credință voastră” (1Cor 15,13s).
Paștele din acest an jubiliar și aniversar este și un prilej de reflecție asupra unui vis mai vechi: sărbătorirea Învierii Domnului la aceeași dată de către toți creștinii.
Cu speranța că va veni ziua când vom putea sărbători Paștele an de an la aceeași dată, doresc cititorilor revistei Actualitatea creștină ca bucuria și lumina Învierii să vă călăuzească pașii pe calea credinței și a iubirii!
† Aurel Percă
Arhiepiscop Mitropolit de București
Editorial – Actualitatea creştină, nr. 4/2025, Anul XXXVI, p. 3-4.